Ekstra energi til fodboldspillere

Det har efterhånden været standard i en del år i løbeverdenen, og nu gør mange fodboldspillere det også. Der skal ekstra energi til for den optimale og professionelle performance – også når det kommer til fodbold. Der er nemlig kommet et hav energibarer, energidrikke og gels på markedet, som kan øge ens energiniveau for, så man kan yde bedre på fodboldbanen. Hvorfor ikke benytte sig af denne mulighed, når det faktisk kan gøre en forskel?

Et spørgsmål om kulhydrater

En professionel fodboldspiller træner typiske to gange dagligt, og han spiser sundt og får godt med kulhydrater. Men der er forskel på hurtig energi som f.eks. en energigel og så på pasta, som også er kulhydrat. Tager du en gel, så er din krop i stand til at optage det relativt hurtigt, da det er ren kulhydrat/sukker. Hvis du spiser pasta eller en Mars-bar, skal dit system først ind og nedbryde baren og skille det ad i kulhydrat, fedt og protein. Processen er længere, og det er ikke optimalt lige før en kamp. Typisk også fordi det tager længere tid at nedbryde. Men en gel eller energidrik lige før den vigtige fodboldkamp – det kan give dig instant energi, og det kan være med til at højne din ydeevne samt holde et højere energiniveau under kampen. Fodboldspillere kan med fordel drikke energidrik, spise en energibar eller drikke en energigel i pausen også, da den menneskelige krop er i stand til at optage ca. 60 gram kulhydrat i timen. De fleste gels indeholder 60 gram, så det er helt perfekt før og under kampen, da der går en time med pause og den sidste halvleg.

Der er altså rigtig mange fordele ved at indtage et energiprodukt, da de giver dig energi på de helt rigtige tidspunkter. Især før og under træning er det en rigtig god og givtig proces, da det jo er under træningen, hvor du forbedrer dig. Der er intet snyd i at optage ekstra energi i form af energibarer, energidrik eller energigels; og dog. Den kloge narrer som bekendt den mindre kloge. Derfor snyder du dem, der ikke ved bedre, når du lige snupper en gel inden træningen. Så holder du dig med garanti mere og længere oppe på dupperne.

Der findes med garanti et energiprodukt, der vil falde i din smag

Nutidens fodboldspillere lever under et enormt pres – især når man er på et professionelt niveau. Der er vanvittigt mange penge involveret, hvorfor der kræves, at der ydes en kæmpe arbejdsindsats hver eneste gang. Uden hårdt arbejde kommer resultaterne ikke, og derfor er det uhyre essentielt, at man som fodboldspiller hele tiden har fyldte energidepoter. Der ligger rigtig meget forskning bag, som viser, at det har dokumenteret effekt på ens energiniveau at indtage energi som energidrik og lignende. Det kan ikke i sig selv gøre dig til en bedre fodboldspiller, men det kan uden tvivl hjælpe dig med at yde mere.

Det er derfor anbefalelsesværdigt, at man indtager energi før, under og efter fodboldtræning. Find den energiform, som din krop og mave har det bedst med. Nogle er til gels – andre er til energibar eller energidrik. Vi er forskellige, og vi har det klart forskelligt med vores kroppe, når vi optager sådanne substanser, som påvirker vores ydeevne.

Der findes et hav af gode produkter, som kan være med til at booste ens træning og give rigtig god energi, så du kan yde mere. Du kan finde alt fra chews, salttabletter, energibarer, energidrikke og energigels på internettet f.eks. hos Byman Sport. Vi kender det nemlig alle sammen. Man står og skal til træning, men energien er der bare slet ikke. Det ender desværre tit med, at man ikke får det ud af træningen, som man egentlig burde eller kunne. Det kan du nu helt undgå ved at indtage ekstra energi, før du skal til træning. Husk at tage det godt en halv times tid før træning, så energien er begyndt at virke, når du skal i gang. Når du har den energi, du skal bruge for at yde en optimal indsats, så får du så meget mere ud af det. Og det er især godt til dage, hvor du er lidt ekstra træt – eller når du skal yde en tand mere til oprykningskampen.

Hvis du vil læse mere om brug af energiprodukter i forbindelse med fodboldtræningen på et højere niveau, så kan det anbefales at læse denne artikel.