Sov dig til en bedre fodboldspiller

Vil du være en god sportsmand, skal du ikke kun gå op i din træning og i din kost. Du skal i høj grad også tænke på din søvn, din søvn rytme og rutiner. Man har i årtier snakket om, at søvn er vigtigt for mennesker, da det har en enorm indflydelse på dit immunforsvar, din koncentration og indlæringsevne. Derudover har en ny amerikansk undersøgelse faktisk vist, at søvnunderskud kan have en direkte skadelig effekt på dit helbred, da det øger risikoen for overvægt og hjertekarsygdomme. Men vidste du, at en god søvn – udover at hjælpe på dit helbred og mentale tilstand – faktisk også kan gøre dig til en bedre fodboldspiller?

Sådan påvirker søvn dine sportslige præstationer

En gruppe forskere har undersøgt, hvordan for lidt søvn har en negativ effekt på din krop, når den bliver udsat for fysisk anstrengende aktiviteter, som fodbold jo må siges at være.

For det første viste det sig, at de, der generelt sover for lidt, har svært ved at få varmen fordelt jævnt i hele kroppen, og det resulterer i, at din krop ikke er i stand til at svede effektivt. Sved er som bekendt kroppens måde at køle sig selv ned på, og sveder du ikke optimalt, vil du hurtigere have brug for en pause midt i fodboldkampen. Du vil altså oftere ende med at sidde på bænken, mens de andre løber rundt på banen, scorer mål og snupper sejren.

For det andet har undersøgelserne bevist, at folk, der sover for dårligt eller for lidt, bruger længere tid på at restituere. Vil du gerne i fitnesscenteret eller løbe en tur dagen efter en hård fodboldtræning eller en intens fodboldkamp, skal du huske at gå tidligt nok i seng. Ikke kun en gang imellem, men hver dag.

Sådan får du den optimale søvn

I gennemsnit har voksne mennesker brug for cirka 7,5 timers søvn hver nat. Står du op klokken 6.30 om morgenen, skal du derfor have lagt dig til at sove 23:00. Men hvorfor er det så vigtigt?

For at få den optimale søvn, skal du igennem hver af de 4 søvnfaser.
I den første fase vil dine muskler så langsomt begynder at slappe af, og du mister så småt bevidstheden.

I den anden søvnfase er du ikke længere ved bevidsthed, dine øjne er rolige, og dine muskler næsten fuldstændig afslappede.

Herefter kommer du ind i den dybe søvn i tredje fase. Denne fase bør udgøre cirka 25 % af din søvn – hvis dit vækkeur da ikke ringer midt i det hele (!). Det er her, du er totalt i ro, du reagerer ikke på omgivelserne og kan være svær at vække. Så er du typen, der somme tider ikke hører din alarm, så kan du tage det som et tegn på, at du ikke gik tidligt nok i seng til at nå igennem alle fire søvnfaser.

Den fjerde fase er REM-søvn – også kaldet ”drømmesøvn”. Det bør udgøre cirka en femtedel af din nattesøvn. Her er din hjerne meget aktiv, dine øjne bevæger sig, og du gør dig klar til at vågne.

Den optimale søvn er lang nok, til du når igennem alle stadier. Det er vigtigt for din krop og alle dens funktioner – samt dit energiniveau og motivation til at træne.

Sengen, der gør dig til en bedre fodboldspiller

Den ene seng er alt for blød, den anden alt for hård, og den tredje er helt perfekt. Passer din seng ikke til dig, går det selvfølgelig også ud over kvaliteten af din søvn. Skal du op og spille fodbold dagen efter, nytter det jo heller ikke noget, at din krop er fuldstændig radbrækket efter at ligge i en seng, der ikke er god for din krop. Vil du vide meget mere om senge, der optimerer din søvn og gør dig til en god fodboldspiller, så læs mere her.

VN:F [1.9.22_1171]
Indlæggets karakter
Rating: 5.0/5 (1 stemmer afgivet)
Sov dig til en bedre fodboldspiller, 5.0 ud af 5 baseret på 1 stemme

Skriv en kommentar