Nike Tiempo fodboldstøvler

Det er nok forkert at beskrive Tiempo, som en fodboldstøvle decideret til forsvarsspillere. Specielt når man tager et kig på de spillere, der bærer og har båret støvlen i gennem tiderne.

Med en komfort i topklasse og en støvle i naturligt læder, er det den støvle der bedst yder beskyttelse i nærkampe. Derfor er den forsvarsspillernes foretrukne.

Men hvad kan man forvente, af Nike Tiempo, når vi ser både forsvarsspillere, playmakere og angribere, benytte den?

En støvle der på den måde, forsøger at være en all-round støvle i topklasse, skal spille på flere heste, og i Tiempos tilfælde, bliver det til:

  • Optimalt touch på bolden, for bedst mulige boldkontrol.
  • Topklasse komfort, så støvlen både føles så naturlig som muligt, og yder beskyttelse i nærkampe.

Hvordan gør man så det? Det gør men ved at lave en støvle, der bygger på:

  • Nikes bedste teknologier til greb i bolden i al slags vejr.
  • En blød og beskyttende overdel.
  • En sål af ypperste kvalitet.

Boldkontrol og komfort

Alle støvlerne i Tiempo serien, er bygget til forsvarsspillerne i følge Nike.

Støvlerne er alle produceret i læder (på de billigste modeller er det kunstigt læder), for at øge komfort, holdbarhed og boldkontrol, alle vigtige aspekter for enhver forsvarsspiller med respekt for sig selv.

Som forsvarsspiller udsætter man sine støvler for en masse nærkampe og samtidig er det vigtigt, specielt i disse tider med fokus på den spillende forsvarer, at boldkontrollen er i top.

Spillere som Virgil van Dijk, Ronald Araújo og William Saliba benytter sig alle af Tiempo støvlen og især van Djiks navn borger for en hvis kvalitet i forhold til specielt boldføling må man sige.

Som med de andre Nike siloer, er Tiempo opdelt i fire prisklasser, hvor du i topmodellen, Nike Tiempo Elite, får alle de nyeste teknologier og materialer. Til gengæld for en forholdsvis høj pris for de fleste.

Et overblik over prisklasserne (priserne er senest opdateret 28. april 2023):

Elite: Priser mellem 1.849 – 1.999 kr.
Overdel: Premium læder
Forfod: Form pods der skaber tekstur og mesh pløs
Sål: Specialudviklet ydersål + ekstra polstret indersål

Pro: Priser mellem 1.099 – 1.149 kr.
Overdel: Premium læder
Forfod: Form pods der skaber tekstur og mesh pløs
Sål: Specialudviklet ydersål + ekstra polstret indersål

Academy: Priser mellem 599 – 649 kr.
Overdel: Kalvelæder
Forfod: Form pods der skaber tekstur

Club: Priser omkring 449 kr.
Overdel: Syntetisk læder

Som du kan se, er der færre specifikationer jo længere ned i pris vi kommer. Det skyldes simpelthen, at materialerne er mere standardmaterialer, og derfor ikke noget der måske lige har et navn eller i øvrigt er noget Nike som sådan beskriver.

Lyder Nike Tiempo ikke som den rigtige model for dig, kan du tage et kig i vores oversigt over alle Nike fodboldstøvler.

Historien om Nike Tiempo

1994 – Debut ved VM

Tiempo er den ældste af de nuværende fire top siloer fra Nike. Helt tilbage ved VM i USA i 1994, så man for første gang, spillere bære en Tiempo støvle.

Nike fik for alvor sit gennembrud som producent af fodboldstøvler, ved slutrunden i hjemlandet, hvor man bl.a. i finalen mellem Brasilien og Italien, var kraftigt repræsenteret.

At støvlen, godt nok er forsvarsspillernes foretrukne, men samtidig også er den foretrukne, for en del spillere længere fremme på banen, blev allerede dengang bevist, da både Paolo Maldini og Romario bar støvlen under VM finalen.

2006 – Enter Ronaldinho

I 2006 præsenterede Nike for første gang, en støvle lavet specielt til bestemt spiller: Ronaldinho.

Som vi kendte det fra Ronaldo med hans Nike Mercurial R9 og siden med Cristiano Ronaldos Mercurial R7, fik Ronaldinhos Tiempo støvle, navnet Tiempo R10.

Ronaldinho var en stor del af udviklingen af støvlen. Det kunne man bl.a. se, med en form for fold over snørebåndende, hvis formål var en større flade uden forhindringer, til afvikling af skud og afleveringer.

Derudover var støvlen produceret i den såkaldte K-Leather, altså naturligt kængurulæder, og så havde den en lidt glattere overflade, samt knopper af gummi.

En sjov lille detalje er, at Ronaldinho bad Nike lave knopper med en form for mønster i. Dermed kunne han få et bedre greb i bolden, når han “stod” på den. Ronaldinho voksede op med at spille en del Futsal, hvor man kontrollerer bolden meget med foden på bolden, og den spillestil tog han med over til rigtig fodbold.

2009 – Nike Tiempo Legend III

Efter 3 års pause, så vi i 2009 Nike lancere den tredje version af Nike Tiempo Legend. Med spillere som Cesc Fabregas og Carlos Tevez som profiler og ambassadører for støvlen, viste man ambitioner fra Nikes side – måske og for at signalere, at man stadig mente det seriøst med Tiempo siloen.

Version 3 af Legend støvlen, leverede også for første gang, en sål med Split-Toe teknologien, ligesom man første første gang, så den kombination af knopper man også ser i dag, med koniske og bladede knopper.

I forhold til den version Legend III afløste, så man denne gang et langt mørkere design, men dog med et twist på knopperne, i form af knopper med spidser i neonfarver.

2011 – Nike Tiempo Legend IV

Som med Legend III, var Legend IV mere eller mindre en standard silo-update, som ikke bragte noget revolutionerende nyt, men som “blot” var en videreudvikling fra Legend III.

En nye “feature”, er introduktionen af en ny hælkappe i TPU materiale, som giver både god beskyttelse og fleksibilitet til hælen.

Derudover legede Nike på denne udgave, med en pløs der i toppen, havde en udskæring. Formålet her var en bedre fornemmelse og dermed et bedre fit.

Som en lille detalje skal det også nævnes, at Nike for første gang, legede med at yde lige det sidste greb i banen under acceleration og nedbremsning. Det var dog ikke en “Mercurial” knop, men derimod nogle små pigge, der altså skulle give mere greb.

2013 – Nike Tiempo Legend V

Tiempo var ikke som sådan en del af deres store offensiv op til VM i Brasilien, hvor specielt Mercurial og ikke mindst Magista, stod i frontlinjen over nye støvler til VM.

Ikke desto mindre, var lanceringen af Tiempo Legend V i december 2013, naturligvis også en del af deres VM strategi, specielt med profiler som Carlos Tevez, Sergio Ramos, Gerard Pique og Ashley Cole som reklameskilte.