Det er blevet tid til den sidste del af serien om grimme fodboldtrøjer. Og der er stadig flere derude som vi kan grine lidt af. 32 er ikke det endelige antal, for min research viste at de 32 trøjer jeg har taget med i denne serie, på ingen måde er alene.
Nu er det jo naturligvis helt subjektivt, hvad man synes er grimt, men tager man et hurtigt kig på nettet, er det ikke svært at finde endnu flere grimme fodboldtrøjer.
I min serie har jeg dog fokuseret på fodboldtrøjer jeg også har kunne vise frem med andet end et billede af trøjen, fordi jeg synes det er de sjoveste billeder at se på og fordi det også giver en form for dokumentation af, at trøjerne rent faktisk har været i brug.
Det er dog ikke alle trøjer hvor det har været muligt, men jeg håber du kan tilgive mig. Det har dog naturligvis udelukket trøjer, fra en tid hvor det at tage billeder og gøre dem digitale, ikke var noget man gjorde.
Falder du over en trøje som du virkelig synes er grim, anderledes eller bare fortjener opmærksomhed, er du mere end velkommen til at smide dem på væggen på FodboldFessors Facebookside. Du er naturligvis også velkommen til at smide en kommentar her på siden, eller tagge FodboldFessor på Twitter.
Fodboldtrøje af konfetti og superlim
For mig ligner det ret meget, det der engang var en helt rød trøje som desværre blev efterladt til en børnefødselsdag, hvor nogle så tabte en tube superlim og noget konfetti over trøjen. Det har den kære designer set og tænkt: “Fedt, det er anderledes. I like it!”. Historien er dog en lidt anden så vidt vides.
Sponsoren er Pleasure Island som er en forlystelsespark, og det skulle efter sigende være en af forlystelserne der er inspirationen til trøjedesignet. Man kan dog måske nærmere konkludere, at det mere er følelsen efter en god tur i en rutsjebane der er inspirationen.
Kan modstanderen se os?
Det er ikke usædvanligt, at se klubber optræde i fodboldtrøjer som har en eller anden form for camouflagemønster. Vi har bl.a. set AGF optræde i noget lignende i denne sæson, men Napoli tager prisen i denne omgang, pga. den lyseblå krave og tilsvarende ærmekanter som på ingen måde passer til resten af designet – men naturligvis har udgang i den klassiske Napoli lyseblå.
I øvrigt giver camouflage ikke mening på en fodboldbane. At modstanderen ikke kan se dig er smart, men at dine holdkammerater heller ikke kan, gør det bare så svært at finde en at spille bolden til.
Jubilæumstrøjen af blod
Det er specielt, det må man give den lokale kunstner Dario Urzay, der fik til opgave at designe trøjen til Athletic Bilbaos 100 års jubilæum. Han tog inspiration fra Guggenheim museet i byen og efter sigende er det meningen, at det skal ligne blod som et slags varsel til modstanderne.
Det blev dog ikke til noget længerevarigt ægteskab, da trøjen kun blev brugt i klubbens kampe i UEFA Cup’en, hvor man ikke nåede blandt de 16 bedste, efter man blev slået ud af østrigske Austria Wien.
Find Athletic Bilbao trøjer her.
Broccoli anyone?
Af alle grimme fodboldtrøjer, vil mange nok mene at det her er en klar vinder. Ikke alene har man lavet en trøje der ligner en grøntsag, man har også valgt en grøntsag der ikke ligefrem hører til blandt de bedste. La Hoya Lorca lå i sidste sæson i Spaniens fjerdebedste række, hvor man iført brocolli-trøjen vandt ligaen, så måske trøjen rent faktisk er lige så sund for spillerne, som brocolli siges at være.
Klubben hører til i Murcia-området, som også kaldes den spanske “Grøntsagshaven” og klubben får det meste af sine indtægter, fra den store eksport af broccoli, som man valgte at hylde med dette – specielle – trøjedesign.
Fodboldtrøje på hovedet
Hvis man ikke lige ved det, kunne man godt tro, at der var noget sol-tema over Kaizer Chiefs valg af design på deres 2011-12 design. Der er dog en helt logisk forklaring, når man tager et kig på klubbens logo. Der er nemlig en klar sammenhæng mellem klubnavn, logo og så designet på trøjen, som skal illustrere en høvdings klassiske hovedpragt, en såkaldt wapaha.
Så på den måde er der en klar rød tråd, i modsætning til mange af de andre fodboldtrøjer jeg har gennemgået i denne serie. Det gør dog, i mine øjne, ikke trøjen kønnere at se på.
Bananer i Newcastle
Det er jo ikke så meget striberne, som det er valget af farver. Jeg har nævnt det ved andre trøjer, at det for mange af dem gælder det, at det er farvevalget der totalt ødelægger, et ellers stille og roligt design. Trøjen blev lanceret efter katastrofe-sæsonen 2008-09 hvor Newcastle rykkede ned, og der var mange Sunderland fans der havde glædet sig til at se deres ærkerivaler, spille i tudegrim dragt i The Championship.
De fik dog ikke meget at grine af, da Newcastle strøg igennem til oprykning med 102 point. Så på den måde kan banan-dragten, som var et af de populære øgenavne til outfittet, måske ligefrem betragtes som en af de mere succesfulde outfits i klubbens historie.
Bordeaux i Lyon
Vi har tidligere taget et kig på Bordeuax’ seneste udebanetrøje, som havde et touch af rødvin. Her nøjes Lyon dog ikke med et touch, men en helt spand af rødvin, som man har dyppet udebanetrøjen i.
Der er ingen direkte sammenhæng mellem klubbens logo eller andre farver, og så valget af farve til denne trøje, som man samtidig har valgt at give et besynderligt mønster, som mere hører hjemme på et lærred end på en fodboldtrøje.
Fodboldtrøje som graf
Om det er den grimmeste af de 32 fodboldtrøjer jeg har præsenteret her, kan man diskutere. Personligt synes jeg den kommer i Top 5. Her har vi en trøje, hvor ikke bare designet, men også farverne, er “anderledes” hvis jeg skal være flink, og virkeligt grimme hvis jeg skal være ærlig. Det er ikke ikke nødvendigvis farverne hver for sig der er gyselige, men sammensætningen er bizar.
Designet, med det der mest af alt ligner en graf over aktiekurserne fra 2008, er også temmeligt bizart – omend der skal uddeles point for nytænkning. Fans af ærkerivalerne Rangers vil nok mene, at den viser Celtics styrke i de år, hvor klubben i 15 sæsoner kun formåede at hive to mesterskaber hjem, mens Rangers selv tog sig af 10. Omvendt vil Celtic fans måske påstå at det var en forudsigelse af Rangers’ deroute i de senere år.